Saturday, June 20, 2009

Parlimen Malaysia : Soalan YB Dato Dr Mohamad Shahrum bin Osman pada Penggal kedua mesyuarat kedua

Hari Isnin 15 Jun 2009 hingga Selasa 30 jun 2009

  1. minta menteri kesihatan menyatkan sejauh mankah tahap keselamatan negara berhubung wabak-wabak penyakit yg semakin menjadi2 seperti meningitis, demam denggi dan chikungunya.
  2. minta menteri perdagangan dlm negeri dan hep menyatakan sejauh manakah sambutan pada pembukaan stesyen petronas ngv berikutan harga petrol yg berpatutan pada pengguna sekarang.
  3. minta menteri kerjaraya menyatakan sejauh manakah tahap perlaksanaan kerja2 menaiktaraf jalan dari kg relong, lipis menghala ke sempadan gua musang kelantan.
  4. minta PM menyatakan langkah2 dan peranan bagi memperluaskan kosep rukun tetangga bagi membenteras jenayah setempat.
  5. minta menteri pelajaran menyatakan adakah kerajaan bercadang merombak semula kegiatan ko-kurikulum di sekolah bagi membolehkan usaha melehirkan generasi muda berilmu, berkemahiran dan cergas.
  6. minta menteri kewangan menyatakan jumlah projek mengikut kategori yg telah dilaksanakan dibawah du pekej rangsangan ekonomi yg bernilai 67 billion.
  7. minta menteri pelajaran menyatakan sejauh mana cadangan kerajaan utk mengurangkan kebergantungan 100 peratus kepada peperiksaan bagi menentukan gred pelajar dlm peperiksaan awam.
  8. minta menteri kemajuan luar bandar menyatakan tumpuan khusus kemeterian yg memberi penekanan kepada aspek pembangunan insan bagi memastikan penduduk luar bandar tidak ketinggalan dalam menikmati kemajuan selaras dengan konsep 1malaysia.
  9. minta menteri kesihatan menyatakn jumlah doktor pakar yg bertugas di hospital dan klinik kesihatan kerajaan pada thn 2006-2008 dan 6 buklan pertama 2009.
  10. minta PM menyatakan sejauh manakah tahap penyelarasan dan tindakan terhadap pertikaian agama anak2 apabila ibu atau bapa memeluk agama lain di antara jabatan agama negeri dengan kerajaan pusat.
  11. minta menteri dalam negeri menyatakan adakah jabatan imigresen bekerjasama dengan suruhanjaya pencegah rasuah malaysia dlm usaha membendung kemasukan pendatang tanpa izin secara berleluasa di negara ini.

2 comments:

Admin. GAP said...

Sdr Admin Blog,
Saya mencadangkan supaya sdr bookmark blog Gabunganduara Anak Pahang http://gerbangtemumaya.blogspot.com untuk memudahkan pihak sdr memantau blog-blog di Pahang dengan mmembuka blog berkenaan terlebih dahulu. Seperti yg sedia maklum, dalam blog berkenaan terdapat pelbagai jenis dan kategori tulisan blog, dalam blog politik juga terdapat blog pro kerajaan dan pembangkang bagi membuka minda kita.

PKMPL said...

ok, tq.

sudah dilaksanakan, dalam proses untuk menghantar komen ke blog2 terbabit.