Wednesday, April 27, 2011

Pengundi Islam perlu tetap bersatu (Berita Harian)

Pengundi Islam perlu tetap bersatu


2011/04/28
KEPUTUSAN Pilihan Raya negeri Sarawak Ke-10 pada 16 April lalu harus diberi perhatian dan renungan realistik oleh orang Melayu dan Islam di negara ini untuk menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 tidak lama lagi.

Daripada 71 kerusi yang dipertandingkan itu, Barisan Nasional (BN) memenangi 55 kerusi dan pembangkang (DAP, PKR dan PAS) memenangi (termasuk Bebas) 16 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak. Daripada jumlah 55 kerusi yang dimenangi BN, ADUN Melayu/Islam memperoleh 24 kawasan. Ini bererti 42 peratus ADUN Melayu/Islam dalam sebuah negeri pelbagai kaum dan agama. Baru-baru ini lapan ADUN baru itu mengangkat sumpah pegang jawatan Kabinet baru. Daripada jumlah itu, tiga ADUN Melayu/Islam dan lima ADUN bukan Islam menjadi menteri. Dicampur dengan Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud, jumlah anggota Kabinet Sarawak kini ialah empat orang Islam/Melayu dan lima bukan Muslim.

Apakah pengajaran yang patut orang Melayu/Islam belajar daripada keputusan di Sarawak itu ketika menghadapi pilihan raya umum tidak lama lagi? Jika ditinjau trend pengundi bandar di Sarawak, ia mungkin lebih kuat lagi di Semenanjung.

Kini daripada 212 kerusi Parlimen, BN memerintah dengan kekuatan ahli Parlimen dari Sabah dan Sarawak. Justeru, marilah kita, orang Melayu/Islam dan Bumiputera belajar daripada keputusan pilihan raya Sarawak itu.

Kita Bumiputera dan Melayu/Islam harus bersatu mengundi dalam Pilihan Raya Umum ke-13 kelak. Jika pengundi Melayu/Islam (Bumiputera) berpecah kepada pelbagai parti politik atas perbezaan ideologi, akibat buruk akan menimpa kita.
Perjuangan sesebuah parti ialah untuk bangsa, negara dan agama. Buatlah kajian antara BN dan pembangkang, iaitu PKR, DAP dan PAS yang bergabung dengan secara longgar (belum daftar).

Bolehkah kita harap mereka menjaga kepentingan Islam/Melayu lebih baik daripada BN sekarang.

Semoga perkara ini kita renungi bersama. Kita jangan lupa jasa UMNO kepada bangsa dan negara selama ini.

SAM,
Kuala Lumpur.

1 comment:

teddy lisa said...

Nama:Teddy Liza
status perkawinan: janda
jumlah pinjaman:3.6 miliar rupiah
tempat tinggal saya:. Palangkaraya
email ku:::teddyliza2020@gmail.com
kesaksian yang memotivasi saya whatsapp :;l+ 6281617538564
tujuan pinjaman saya :Investasi / hutang

Halo semuanya, sekarang dari (bahasa Indonesia [baˈha.sa in.doˈne.sja])/Malay, . Saya seorang janda dengan dua anak dan sejak Februari 2019 karena kebakaran dalam bisnis yang membanjiri bisnis saya dan saya mencoba mencari pinjaman dari bank saya, bank mengatakan dengan saya memiliki kredit buruk sehingga saya mencobanya dengan pemberi pinjaman lain di mana saya bodoh. Tetapi seperti yang Tuhan kehendaki, saya membaca kesaksian AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM di majalah bisnis, yang membantu bisnis dan individu dengan pinjaman besar. Saya mengajukan permohonan dan saya telah menerima pinjaman 3,6 miliar rupee dengan tingkat bunga sangat rendah 1% dan rencana pembayaran yang lebih baik. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa ada banyak scammer di sini. Ambil permintaan peminjam untuk biaya asuransi, Peminjam tidak memiliki sertifikat bisnis, Peminjam palsu tidak peduli dengan gaji bulanan Anda yang membuat Anda memenuhi syarat untuk mendapat pinjaman, peminjam Palsu tidak memiliki alamat kantor fisik. Peminjam palsu meminta biaya pendaftaran dan biaya pajak, peminjam Palsu tidak memiliki situs web. Jika Anda mencari pinjaman, selalu minta pemberi pinjaman untuk situs webnya, karena banyak pemberi pinjaman palsu tidak memiliki alamat dan situs web. Jika Anda menginginkan pinjaman yang sah,Sukses hanya datang bagi mereka yang percaya pada diri mereka sendiri dan siap untuk menang. Saya tidak mengharapkan apa pun selain yang terbaik untuk Anda. Beralih ke tahap baru dalam hidup bisa menjadi proses yang menantang. Semoga Anda beruntung dalam semua upaya masa depan Anda, Anda akan menjadi hebat. ajukan sekarang.

Aasimaha adila ahmed kontak pusat aplikasi pinjaman
E-mail**aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
Whatsapp *********^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^+ 447723553516